TT-02 - Den ultimate startupbilen

Tamiya TT - Den ultimate starten!

Hvorfor er vi så glade i Tamiya, og hvorfor anbefaler vi deg å starte med en Tamiya bil på racingbanen?

Ved Torstein Syvertsen
Oppdatert: (13.2.2024)

Her får du både våre argumenter og fra "The RC Racer" som har laget en superfin artikkel om TT-02 bilene. 

Tamiya bilene er velprøvde biler som fungerer usedvanlig bra som de er. De er enkle å skru sammen, de er robuste, delene er rimelige og med enkle grep kan du få de ende litt bedre. Gode dekk, kulelagre og oljedempere er i hovedsak det viktigste. 

På klubben har vi både kompetansen til å hjelpe deg, og vi har deler på lager om du skulle ødelegge noe - noe du helt sikkert kommer til å gjøre. 

Målet med klassen er å tilby en rimelig inngang til hobbyen, og en modell som gir deg usedvanlig mye glede og verdi for pengene.

I klubben kjører vi også egne aktivteter hvor KUN Tamiya biler er tillatt. Målet er å få biler som går likt, men hvor du kan utvikle gode kjøreferdigheter og forståelse av bilden til en rimelig penge. Vil du selge bilen, eller oppgardere til proffklassene er det lett å omsette Tamiya biler i klubben også.  

Det finnes også et stort utvalg meget flotte karosserier til disse bilene. I løp skal man stille med orignale Tamiya karosserier, eller lignende scala varianter, samt at man skal kjøre med ekefelger.

Det skal se bra ut - det skal være gøy - det skal være god support - og alt til en relativt rimelig penge!

--

Under følger en omfattende gjennomgang av TT-02 modellene. Her er det brukt Google translate i oversettingen, men dere finner link til hele artikkelen i orginal på bunnen. 

Oppdatert 2023

Siden our review of the TT02, Tamiya TT02 har virkelig etablert seg som det førstevalgssettet. Dens styrke og allsidighet betyr at den er en flott startbil for enhver RC-entusiast som ønsker å oppleve spenningen og spenningen som RC-hobbyen gir. Selv om bilen ikke gir seg ut for å være et topp-racer-chassis, vil mange eiere over tid ønske å dra til sin lokale klubb for å prøve RC-racing, så den følgende artikkelen vil dekke en rekke oppgraderinger og tips for å få TT02 til å bli en bedre racerbil. Selv om annet enn kulelager, er ingen av de andre avgjørende for at du skal gå til din lokale klubb og ta det en tur. Hvis du får feilen for racing, vil denne guiden hjelpe deg med å se på en rekke alternativer for å forbedre ulike aspekter ved bilen din, ettersom du forbedrer kjøreferdighetene dine.

Hvilken TT02 er best for racing?

Det er et stadig voksende utvalg av TT02's tilgjengelig for kjøp. De fleste er alle i utgangspunktet de samme bortsett fra karosseri, og akselavstandsinnstillingene (som er fullt justerbare for alle modeller).

Det finnes også følgende spesialversjoner:

Tamiya 58584 TT02D

Dette settet selges som en driftspesifikasjon, og selv om bilen ikke kommer med ESC eller karosseri, kommer den med oljedempere. Den leveres også med spesielt herdede A-deler. Disse er flotte siden de gir deg styrkede versjoner av mange av nøkkeldelene til TT02, inkludert tårn, styrearmer, opphengsblokker og stendere. Du trenger ikke kjøpe TT02D for å få disse, du kan bestille delen separat (Tamiya 19000614).

Tamiya TT02 re-enforced A parts, part no 19000614 (This includes 2 in the set)

Tamiya 84409 TT-02R
Den beste TT02 å kjøpe hvis du vil ha fleksibiliteten til plattformen intakt.

 Dette er en begrenset utgave av TT-02 og den har mye høyere spesifikasjoner enn TT02D for en racerbil, og den er tilgjengelig til en lignende pris. Denne bilen har std TT-02 fjæringssystem slik at du enkelt kan endre kjørehøyde og akselavstand. Den har også 3 graders nav i aluminium bak som vil gjøre at bilen håndterer mye bedre enn en vanlig TT02. Det er en rekke andre godbiter fylt inn der, for eksempel aluminiumsmotorfestet, høyhastighets girsett, legeringspropaksel og drivkopper, kuleløp og CVA-oljedempere. Det eneste denne ikke har er justerbare overarmer slik at du kan få Camber-justeringer. Så dette er TT02 å kjøpe hvis du vil ha en allsidig TT-02 som du kan rally, drive og rase og bruke noen av de klassiske kortere skjellene som Zackspeed Capri.

Tamiya 47382 TT-02RR


Denne versjonen bygger på TT-02 R og legger til enda flere funksjoner. De tre viktigste tilleggene er de øvre justerbare armene. Disse lar deg endre camber-innstillingene (0-2 grader) for å sikre bedre ytelse i svinger. Den kommer også med oljefylte girdifferensialer. Disse gir flere tuningmuligheter og finnes i alle toppracing-chassisene. Den siste nye delen er det herdede blå chassiset, dette øker stivheten til chassiset og vil få TT02 til å føles mer responsiv.

Dette er et flott alternativ for alle som vil ha et pålitelig, morsomt chassis å kjøre. De håndterer seg utmerket ut av esken, og selv om den er justerbar, er den fortsatt ganske inneholdsrik.


Tamiya 58600 TT-02 Type S
TT-02 Type-S er den beste basisbilen hvis du vil ha en rasebasert TT02

TT02 Type-S-chassiset er laget for de som ønsker en TT02 til banen. Den kommer med TRF416-stil vendbare lange opphengsarmer, FRP-støttårn med en rekke innstillinger og et komplett sett med kulelager. Hvis du vil kjøpe en TT02 med fokus på racing, er dette den du bør kjøpe til å begynne med, med mange gutter som sier at den presterer bra i VTA-klasser og USGT. Jeg vil lage en egen guide på TT02-S på et tidspunkt i fremtiden, da den har noen unike egenskaper.

Det du oppnår i racingferdigheter vil du miste i allsidighet. TT-02S vil ikke tillate deg å endre kjørehøyden til å være en rallybil, den har heller ikke mulighet til å ha en kort akselavstand for å passe noen av de kule skallene som Capri eller Suzuki SZ rally.


Tamiya 47439 TT-02 Type SR

Den ultimate TT-02. Den begrensede utgaven TT02 Type SR legger til enda flere flotte hopp-ups til TT02 Type S. Den har doble kardanaksler foran, lettvektsuniversaler bak, forseglet oljedifferensial bak, frontspole.


Den store nyvinningen er det spesielle bakfestet som lar deg justere den bakre tåvinkelen. Hvis du ønsker å kjøpe den mest raseklare TT02, så er dette løsningen.





Dette er den siste høyspesifikasjonen TT-02. De viktigste endringene i forhold til den utmerkede TT02-Type SR er inkluderingen av den nye bakgirdifferensialen med aluminiums-outdrives bak. Fronten har også den nye XV-02 spolen inkludert. De andre endringene er rekvisittkoppene, de er bredere og lar deg montere puter på hovedstøtten. Det andre store tillegget er inkluderingen av TRF420 opphengsarmer. Dessverre vil du ikke kunne montere de ekstra hengeskrueplatene for disse armene, siden hengeskruen er på den andre siden av armen.  


Så der har du det, det er noen få typer TT02 å velge mellom nå. For denne guiden skal jeg vise deg hvordan du får en basisnivå TT-02 til å kjøre så godt som mulig. De fleste av disse tipsene gjelder for alle bilene, men noen vil åpenbart ha et utvalg av de nevnte hop-ups (TT02R). TT02-S er ganske annerledes ettersom den bruker TRF-opphengsdelene for å ha lengre armer, så noen deler relatert til det vil være annerledes. Spør hvis du har spørsmål.

Gjør 'The RC Racer' Race spec TT02

Denne artikkelen handler om å konvertere en grunnleggende Tamiya TT-02. Når jeg så på stamdard TT-02, fant jeg flere områder som kan forbedre bilen når du tar den med til banen. Disse er: Drive linjen (Få bilen til å snurre fritt for å få mest mulig direkte kraft fra motoren) Styring (Styrejevnhet, håndteringsjusteringer og respons) Utveksling/drev (gir bilen din konkurransedyktig med andre i klassen din) Fjæring (sørg for at bilen kan reagere på skiftende overflater og grepsnivåer rundt en bane) Vekt (balansejustering av chassis) Jeg var sikker på at når jeg hadde dekket disse områdene, ville jeg ha et chassis som ville gi meg nok tuning hjelpemidler til å tillate meg å ha en bil som jeg kan kjøre godt på banen.

Drivlinjen

Drivlinjen må gå fritt og jevnt for å sikre at kraften til motoren er i stand til å drive de fire hjulene effektivt og for å sikre at gassresponsen er skarp og presis. 

Drivlinjen - kulelagre

Det viktigste du trenger for å passe til TT02 er lagre. Ganske enkelt vil bilen være raskere, jevnere og batteriet vil vare lenger på grunn av at girene går jevnt.  

RC bearings, og siden dette er et race-spesifikasjonssett, brukte jeg RCB-lagrene deres. Disse er et utmerket prisalternativ for racere, de er Abec 5-klassifisert, så raskere og jevnere enn standard-lagersett, mens de ikke er like kostbare som de keramiske lagrene som også er tilgjengelige. Bare søk etter RCB på RC Bearings-siden  here

Høy ytelse til en god pris! RC-lager Høyspesifisert RCB Abec 5-lager

En rask prat med Colin på RC lagrene sørget for at et sett med disse utmerkede lagrene kom til TT02 for å passe inn i bilen. (Check their site here) Som et tillegg monterte jeg disse i bilen min og jeg fikk en raskere rundetid uten noen andre modifikasjoner, det er et bevis på hvor flinke de er til å redusere drivverkets friksjon.

Drivlinjen : Differentials

Basen TT02 leveres som standard med 2 differensialer både foran og bak på bilen. De er skuddsikre og vil vare i evigheter. Men når vi kjører, ønsker vi å kunne justere diffene, da de kan endre kjøreegenskapene til bilen drastisk.

Som regel, når du løper på racerbanen, vil du at frontdifferensialen skal være stivere enn den bakre for å sikre at chassiset håndterer godt rundt hjørnet.
The Tamiya 54875 Oil filled gear differential.

Settet er ikke lett å finjustere. Så det enkle alternativet er å kjøpe Tamiya  54875 Oil Gear differential. (Click link for our detailed review). 

I hovedsak vil den forseglede oljedifferensialen tillate deg å enkelt justere differensialen ved å tilsette oljer med forskjellige tykkelser. Ettersom den er forseglet vil den forbli konsistent når du finner en innstilling du liker. En god grunnoljeinnstilling bak er:

3K olje bak for lavt/middels grep.
5k olje bak for middels / høyt grep
7k -10k for teppe med veldig godt grep.

I fronten foretrekker jeg en veldig stiv differensial for mer hastighet ved utkjøring fra hjørnet. Så jeg ville kjørt 500K eller høyere. Selv om på små spor med lavt grep er 50K bra.
Tamiya har nå gitt ut en ny differensial. 22049 RC-olje girdifferensial. Dette er den du skal kjøpe, den er lettere og deler mye av den grunnleggende designen som de moderne TRF-differensialene.

Hvis du kjører racing på banen, ønsker du å koble den med 22065 TT-02 aluminiumsgirboksledd. Dette sparer mye vekt i forhold til ståldelene som følger med differensialen. Hvis du vil ha et annet eldre tuningalternativ, er detTamiya 53663 Ball Diff  men jeg ville gått for den nye oljefylte girdifferensialen.

Tuning av standard kit-differensial

Et annet alternativ er å legge til tykke oljer eller fett til plastdelene for å endre spinnemotstanden. For diff foran vil du alltid at den skal være stivere enn bakre diff for å sikre at bilen din trekker seg ut av hjørnet. For diff foran brukte jeg 500 000 vektolje. Du kan gå tyngre, men denne oljen føles bra, og den er ikke tynn nok til å lekke ut av diffsylinderen. (Jeg fant ut at 300 000 er den tynneste oljen jeg ville passet på frontdiff uten frykt for lekkasje)
Diffen ble fylt til toppen med 500 000wt olje

Et annet godt alternativ for frontdifferensialen er 42247 Tamiya girdifferensialkitt.

Tamiya 42247 Gear differential kitt er mitt foretrukne alternativ for en TT02 frontdiff

Kittet er enkelt å bruke, bare klipp to 2 cm lengder og fest dem på hvert av de to store skrågirene og klem dem inn i differensialen. Dette gir deg en nesten låst differensial, men med bare en liten mengde gir som er flott for drivverket. Dette er nå min foretrukne innstillingsmetode for frontdifferensialen i enhver TT02. For den bakre du vil ha den mye mer fri, kan du prøve bilen med diff fortsatt tørr, men hvis du vil stive den opp litt, så bruk litt Tamiya AW fett. Jeg ville bare sprute på størrelse med en ert i diffsylinderen først, og prøve det ut. Det er mye lettere å legge til mer enn å fjerne dette klissete fettet, så bare tilsett det trinnvis.

Drive linjen : Låst diff

På banen foretrekker noen en låst diff. Historisk sett var det ingen spoler tilgjengelig for TT-02, men du kan oppnå samme resultat ved å bruke Tamiya 54649 Diff-låseblokken.

This fits in your differential case and makes it a spool

Dette passer i differensialhuset ditt og gjør det til en spole


Tamiya 22047 - Front Direkte kobling

Med introduksjonen av XV-02-chassiset har Tamiya gitt ut en rekke drivverkalternativer som også passer til TT-02. En av dem er Front Direct-koblingssettet.

Denne nye delen er veldig bra, men det er en svakhet på de originale enhetenes utdrev. De kan knekke under belastning. Du kan omgå dette ved å kjøre å montere den kun i de mindre sporene.

Du kan se hvordan du monterer den her, som du kan se må du kjøre 33 mm drivaksler (Tamiya anbefalte opprinnelig 37 mm, men de var litt tette). Legg også merke til hvilket spor du skal bruke på TT-02. Tamiya har gitt ut tykkere deler for å fikse dette. 22064 TT-02 Direkte koppledd.

Tips : Bruk Diff-kitt med mindre du kjører en av Type-S-variantene. Personlig for lager TT02 med armene, foretrekker jeg å bruke en std kit differensial med Tamiya diff lock kitt. Den er billig, lett og har bare en liten mengde "gi" som beskytter drivakslene.

Tips: Shimming The diff TT02 er en akseldrevet bil, og det betyr at bilen har vinkelgir som roterer mot hverandre og du vil få tilbakeslag dersom det er for mye mellomrom mellom tennene på separate koblingsgir. TT02-girkassene er godt bygget og de roterer godt, men du kan se på å legge til en shim for å ta ut litt av spillet for å redusere tilbakeslaget og gjøre giret litt mer stillegående.
For bilen min monterte jeg et enkelt 8 x 0,3 mm mellomlegg for å redusere tilbakeslaget

Here is the final diff, ready to fit in the car

Final Diff, built up.

Drivverk: Tamiya 54501 og 54502 aluminiumspropaksel og ledd


Disse er lettere enn de vanlige plastversjonene (sparer 7 gram). Dette alene gjør det til en verdig oppgradering siden den roterende massen vil reduseres, slik at motoren blir mer effektiv og hjelper bilen med å nå toppfart raskere. Vi har mer informasjon i our article here


Drivlinjen: Hex-hjul

Forsikre deg om at de er navene av klemtype, ikke bare metallversjoner av sekskanten i plast

When racing I like to fit aluminium drive hex's. These make it easy to change the tyres and they are also do not get crushed against the inner knuckle like the plastic hex's. I would use 6mm thick 12mm wheel hex's if you are racing as that will give you extra track width. I also used the Tamiya wheel axle spacers to move the width out a little more if I needed it.

Drivverk: Universelle drivaksler

Når du begynner å kjøre en tykkere frontdiff, og spesielt en spole, må du oppgradere til frontuniversaler. For fronten er det viktig at de er av stål, aluminium er OK for bak på bilen, men de foran vil tåle mye slitasje og støt ved kollisjoner.

Også å kjøre bare std kit hundebein vil resultere i at de faller ut ved kollisjoner som avslutter løpet ditt, dette vil ikke skje med universelle drivaksler.

Universale drivaksler er essensielle foran på bilen hvis du vil kjøre løp

Noen er fine å bruke med std  plastic chunky out drives like official Tamiya ones (53792)  du vil trenge  Tamiya 54477 cup joint for universal joint hvis du fortsatt har settet standard store plastkopper fra lageret TT02
Som med top end kits mine, shimser jeg drivakslene (5 mm shims) for å fjerne eventuell slakk

Drivlinje: Konklusjon

Så nå har vi et jevnt drivverk som kjører på høyspesifiserte lagre, med en tettere frontdiff som lar bilen trekke seg ut av svingene med en mye bedre akselerasjonshastighet. Bilen er mye jevnere med oppgraderingene, og den er også roligere ettersom shimsene i girkassen har stoppet diffene som rasler rundt i bilen.



Styring

TT02 har ikke mange måter å justere tåen inn eller ut foran og bak på bilen. Disse innstillingene er nyttige for å tillate deg å endre hvordan en bil beveger seg inn i et hjørne og langs rettstrekningen. Grunninnstillingene er veldig nøytrale, men når du først får TT02 på banen, vil du ha mer kontroll for å sikre at bilen føles plantet hele veien rundt banen.

Før du ser på individuelle deler, lager Tamiya et flott sett som inneholder stort sett alt du trenger for å forbedre styringen på TT-02.
Innholdet i 54752 Styreoppgraderingssett.

54752 Tamiya TT-02 Steering Upgrade Parts Set gir en flott måte å spare penger på for å forbedre styreresponsen til TT02. Disse delene tar ut eventuell slurv og forbedrer responsen og styrken til styreenheten. Delene den inkluderer er.

  • Tamiya TT02 Steering Upgrade Parts Set (1Set)
  • Aluminium Steering Arms(#54574) (2pcs)
  • Aluminium Steering Posts (2pcs)
  • Steering Bridge(#54575) (1pc)
  • Hi-Torque Servo Saver Black(#51000) (1pc)
  • TT-02 Hi-Torque Servo Saver Horn (1pc)
Nå til noen av de enkelte delene.

STEERING- Tamiya 54550 TT02 Low friction Step screws

Det grunnleggende styreoppsettet er ok å starte med, men når du monterer det, vil du sørge for at du ikke strammer noen del for å sikre at den går jevnt og fritt.


En billig del jeg vil foreslå er disse trinnskruene med lav friksjon. (Review here). De gjør en forskjell på styringen og reduserer noe av slakken du har med det grunnleggende settoppsettet. Disse er flotte og koster veldig lite, men hvis du vil utmerke deg, kan du alltid ha følgende...

Tips - Hvis du har TT02-D A-delene, vil kombinasjonen av lavfriksjonsskruen og disse forsterkede styrearmene være en betydelig oppgradering, men hvis du vil gå enda lenger, prøv følgende.

Steering: Adjustable front turnbuckles


Standard TT02 har styrestenger med fast lengde som er satt til å gi bilen en mild understyring når den er på i farta. Dette er greit, men ideelt sett ønsker vi å kunne justere fremtåen slik at vi kan justere mengden grep i hjørner og rett linjestabilitet som fortåen inn eller ut kan gi. Jeg liker å sette bilen til å ha rundt 1 grad av tå ut for å hjelpe å få den intielle styringen bedre.

STEERING - Servo Saver

La oss bare komme til poenget, hvis du vil kjøre løp, legg servospareren i søpla, den er laget for å suge store treff og beskytte en svak servo, så bra hvis du bare basker rundt. Problemet er at du vil ha en veldig dårlig styrerespons da sparefjæren er veldig svak.

Innholdet i 54799 TT02 Hi-torque servo saver

Jeg ville brukt  54799 Tamiya TT02 Hi-Torque Servo Saver - with Aluminium Horn Dette gir deg en solid servosparer som fortsatt er svært effektiv mot store treff. Legeringshornet er den ideelle høyden for å få et godt kast på TT02, det har også en fin bling-faktor.

Når du bruker denne servospareren, må du erstatte den faste plastarmen med en justerbar spennspenne. TT02-styresettet ovenfor inkluderer alt dette, ellers kjøp passende koblinger.

STEERING - Tamiya 54575 TT02 Aluminium Steering Bridge & 54574 Aluminium Racing Steering set

Dette er det ultimate styresettet, det vil erstatte plastarmene og vil gi deg et kulelager kjørt styreoppsett som er veldig glatt og slakfritt. Dette er hva jeg kjører i mitt nåværende løp TT02.  There are also cheaper alternatives by GPM etc that are good value.

Disse to hop-ups når de kombineres gir et oppsett som er mye mer beslektet med en skikkelig turbil. Jeg fant ut at jeg trengte noen flere 3 mm shims for å sikre at det ikke var noe ekstra øyeblikk mellom armene og midtbroen. Jeg brukte et par 0,3 mm tykke 3 mm shims på hver arm som koblet til styrebroen for å ta ut bevegelsen.

Når disse er installert, har du virkelig et veldig jevnt og slakfritt styreoppsett.


Styre tips:

TT02 har styreknoker som har begrensere montert for å begrense mengden styrekast du kan bruke. Du kan file av disse av "knoken" og ha mye mer kast.  
Her kan du se en knoke foran uten begrensninger, du kan enkelt dremele disse av plastkit-navene

MERK- Åpenbart vil en god racer prøve å unngå å bruke maksimal lås, da du vil redusere hastigheten, men å ha rekkevidden tilgjengelig er nyttig for noen baner. Mange hopp-up aluminium fdront hubber vil ikke ha disse begrenserne på. Du må også sørge for at du bruker universelle drivaksler foran, da standard dogbones kan falle ut hvis du har for mye styrekast.

Steering: Rear Toe in

The std TT02 has a 1 degree of rear toe in, this is acceptable with a mild motor, (Silvercan) but adding more rear toe in will allow you to have a car that is much more stable, especially when you start racing.


Det er en rekke alternativer fra noen av produsentene der ute, selv om Tamiya egentlig bare har en for øyeblikket. Tamiya 54549 aluminium bakre stolper gir deg 2,5 grader bakre tå inn. Forskjellen i håndtering når disse er montert er enorm. TT02R- og TT02RR-settene kommer allerede med hop up-nav bak. Disse er 3,0 grader og gir deg mye stabilitet. TT02-Type S har bakre tå innebygget på grunn av de nedre opphengsblokkene.


Delene er av god kvalitet, og du kan snu dem for å endre kjørehøyden for rally- eller onroad-oppsettet.


Jeg brukte en liten shim (0,3mm) på den nedre akselen for å ta ut slop slik at bilen hadde en tett fast 2,5 grader slop.

Jeg brukte en liten shim på det nedre skaftet for å fjerne slakk

Når shimmet vi hadde en tett fast 2,5 graders slakk.

Jeg kjører denne mengden bakre tå inn på min TRF418 i 17,5 blinky og det fungerer bra for meg, og igjen på TT02 føltes bilen mye mer stabil på alle deler av banen. Den eneste synden er at de er ganske dyre, jeg håper Tamiya vil bringe en rekke plastprodukter ut i fremtiden, plast er bra på min TRF så jeg er sikker på at den vil være perfekt på TT02.

TheRcRacer TT-02 ARS Toe control Rear suspension 

Mange toppmodeller tilbyr adaptive tåkontroller bak. Så hvorfor ikke legge den til TT-02. Det fungerer overraskende bra.


Steering - Hard Lower Deck

En av de nyere delene som har blitt utgitt er TT02 hard lower deck. Den er tilgjengelig i tre farger Svart (Tamiya 54926), Blå (Tamiya 47339) eller Hvit (Tamiya 47340).

Dette stivere nedre dekket gir chassiset mindre fleksibilitet. Dette gjør TT02 mer responsiv når den svinger ettersom fjæringen fungerer mer effektivt. Ta en titt på vår mer dybdegående anmeldelse (Click Here)  men det er en god oppgradering for prisen hvis du prøver å få mer ut av styreresponsen fra bilen din.

Steering - Carbon Upper deck


The carbon upper deck makes the chassis much stiffer. This improves steering response even further. It also has a handout transponder mount and an option for additional mounts that can stiffen the front of the chassis for even more response on super high grip carpet. There is a lot more detail about it here (Click link), and it can be ordered via fibre-lyte (click here)

Styre konklusjon

Med de ovennevnte styremodifikasjonene er bilen nå mye mer plantet på banen. Jeg har et komplett utvalg av rattlåser, og det er ingen slurv langs styreenheten, noe som sikrer at bilen kan kjøre rett og sant. (Den er like god som min Yokomo BD7 / 418 angående slop) Jeg kan også nå justere de fremre armene for å stille inn bilen for å ha mer bitt (mer tå ut, eller mindre bite i et hjørne).



Gearing Options

På lager har TT02 et stort girområde, men det vil være tider når det tilgjengelige utvalget ikke vil være egnet for enkelte klasser eller baner. Spesielt hvis du skal kjøre de populære blinky-klassene med 13,5 eller 17,5 børsteløse motorer. Følgende elementer vil tillate deg å modifisere chassiset ditt for å få en passende rekkevidde fra lav 3-er til høy 5-er Varene du trenger er:

Gearing Options: Tamiya high speed gear set

Jeg brukte ikke den medfølgende Spur, jeg brukte et utvalg RW racing 64dp gir

Høyhastighetsgirsettet kommer med en sylindrisk girholder, Dette er noe du aldri kunne gjort med TT01, og dette er en viktig del for å gjøre bilen mer justerbar. Dette er gode nyheter, og du kan nå bruke omtrent hvilket som helst std 4-hulls sylinderhjul.

Merk at høyhastighetsgirsettet kommer med et 68t cylindrisk tannhjul i settet standard 0.6 Mod. Hvis du vil beholde std-motorfestet, må du fortsette å kjøre 0,6 mod-sporene og pinjongene. Du kan kjøpe en mindre Tamiya 64t sporre separat (Tamiya 51396), som sammen med et 29t pinion vil gi deg en F.D.R på 5,74 som ikke er dårlig for 13,5 blinky.

For løpsbilen ønsker jeg ikke å bruke settet motorfeste da jeg vil ha mer fleksible giralternativer, jeg bruker 64dp med alle mine onroad-biler så jeg byttet dem ut med en av mine RW Racing superlite v2-sporer. Du kan bruke hvilke tannhjul du ønsker.
All fitted ready to be installed

Gearing options: Adjustable mount

Det justerbare Yeah Racing TT02-festet er veldig kult, og når det kobles sammen med muligheten til å montere en hvilken som helst sporre, gir det deg samme frihet til å justere giringen som et hvilket som helst avansert chassis.
Det gir ikke bare friheten til å utstyre bilen din slik du vil, men fungerer også som en kjøleribbe
Motorfestet er godt bygget og lar deg ikke bare enkelt og presist stille inn et bredt utvalg av girnett, det fungerer også som en kjøleribbe. Dette kan ikke undervurderes, ettersom når du kjører noen av de lave FDR-områdene som er nødvendig for 17,5 blinky, vil motoren din bli veldig varm, dette kan forvrenge plastmotorfestet i settet, og skape et cylindrisk tannhjul som går dårlig i inngrep.
Here you can see a 53t pinion and a 70t Spur gear
In the pictures above you can see I fitted the smallest spur I could find (70t) and the largest pinion I had (53t) these give a FDR of 70/53 = 1.32 (Drive Ratio) * TT02 Internal Ratio (2.6) =  3.43 FDR

The above fits with no modifications to the chassis, although you will need to file a little bit off the upper gear cover if you fit a pinion 50t or over as it may rub against it.
I just cut the area out, and then covered it with electrical tape.

I actually cut this area out (to take a look at how much space my 53t pinion needed. If you file away you can fit in the 53t pinion without making a hole. Although it is also just as easy to make the hole and cover it with electrical  tape to allow you to fit bigger pinions :)
Covered, and ready for even bigger pinions if ever needed.
TIP - Gearing with the std motor mount
Some classes involve you having to use the std Tamiya Motor mount, there are still ways that you can gear the car lower for stock motors, this guide helps (Click here)


Gearing Conclusion

The above modifications really push the TT02 into being a very versatile club racer. Gearing is essential to get the best out of your motor and the track layout. Being able to run a large range of spur gear / pinion combinations you have complete parity with other drivers at your club when ensuring your car can compete on speed with similar specification motors.

Suspension

There are some limitations on the suspension for the TT02. Although the following will help you make the most of the car and will ensure you notice a difference in how the car handles the track surface and is able to respond to it.

Suspension - Shocks

Most TT02's come with friction shocks, you need to replace these straight away if you want to race. There are a lot on the market, you can go the expensive route with the Tamiya TRF shocks. These are the best shocks out there. The std TRF ones (Part no 42102)  are recommended as they will give you a lot of range to tune the car.
I use Tamiya TRF shocks, (Part no 42102) the Tamiya 42273 short shocks are 4mm shorter than the std TRF shocks, and ensure your TT02 is low.
Others use the Tamiya mini CVA shocks. These are much cheaper and they are also very good quality, you can also find other options available from 3Racing etc

For ride height I run 5mm at the front and 5.2 mm at the rear. I use the spring collars to get the height I need, and sometimes even unscrew the shock bottoms a little.

Suspension - Shock springs

I use the Tamiya Touring car springs as I just have loads of them. As a starting set-up I use Tamiya Blue at the front and Yellow at the rear, although if racing on carpet I use Tamiya white at the front and Tamiya blue on the rear.

Suspension - Droop

Droop is a useful tuning aid, and one of the most powerful ones. Your race car is always moving weight forwards and backwards depending on the acceleration and braking. Adjusting droop can influence how the car will behave and how much movement it will take when shifting the weight around.

Unfortunately the TT02 does not easily allow you to set droop as there are no downstop screws on the arms. However you can easily still measure droop by lifting each end of your car up from a rested position and seeing how far it moves before the wheels lift of the ground.

To adjust the amount of droop, you will need to add / remove some shims to the shock internals if you want to adjust the amount of movement of the suspension. Its a pain, but once you get a setting you like for your track you will be ok to leave it alone. You can then also move the bottom shock end or spring collar to tweak the movement.

Suspension - Free movement 

The TT02 uses trapped balls in the front suspension arms, these are ok but the plastic ones can start to bind once dirt gets into them. I use the Tamiya 54559 Low friction Suspension Balls. They are smooth and really help the arms move freely.
The coated balls ensure that the suspension moves smoothly at the front of the car.
Also the other thing that I did was to shim the suspension arms to remove all of the slop. This makes a very big impact when trying to make a car that will be a good race car. The basic car is very neutral with quite a lot of slop, but when you want to ensure that your 1 degree of toe out at the front will help you get more initial steering you do not want the slop in the arms to amplify that as they move around. Shimming takes this out of the equation.

Shim the upper and lower arms to give your TT02 a set of suspension arms that feel like a top end TC

So once I used shims to take out all of the slop on the arms (remember they have to move freely, so if they stop moving remove a shim, its better to move freely and have some slop than no slop at all)

Once this is done,  I have a car that has suspension arms that have the same movement as much higher specification kits.

Suspension - Shock tower

I used the re-enforced shock towers that come with the TT02-D A-parts. These are just a little stiffer and will be less likely to flex under load. Although the TT02 kit parts actually seem quite strong.

Also for a std set-up I have the front shocks mounted to the outer hole and the rear shocks on the inner hole.


Suspension - Camber adjustment.

54874 is a great hop up to get more corner performance.
Camber adjustment is essential to get a better corner response. More camber ensures that the car is able to grip more around the corner. Tamiya now has the 54874 adjustable upper arm set. This is a great set that allows you to add up to 2 degrees of camber to the front or rear of the car. Settings I find work well on the TT02 are:
  • 1.5 degrees front
  • 2.0 degrees rear
Outdoors
  • 2.0 degrees front
  • 2.0 degrees rear
I cover the adjustable arms in much more detail here (Click link).

Suspension - Rear camber (Now use Use 54874 adjustable upper arm set)

This modification will really ensure that your rear end is planted when going around a corner. The full information for the mod is here (Tamiya TT02 rear camber modification)

I set my camber to 2 degrees at my local carpet track, and the car handles really well.

Suspension - Front Camber / Caster and roll center mod. (Now use Use 54874 adjustable upper arm set)

This modification will ensure you can control how the front of your car can grip around the corner.

Full information on the mod is here (Tamiya TT02 front Camber Modification).

Suspension - Conclusion

With these changes the car is able to respond to track conditions much better, it also is more responsive to other chassis changes I make when tuning the car for the track and conditions.


Weight Saving

The TT02 is quite light, but saving weight allows you to be able to balance the chassis better as you can decide where to place the weight in the car. The BRCA requires the car to be a minimum weight of 1350g You want to be as close to that as possible to ensure that you are able to compete in stock classes such as 17.5 blinky.

Weight Saving : Screws

Simple, but also costly. You can replace the kit screws with Titanium and Aluminium screws to loose approximately 18g of weight. This will also give you hex head screws. The best kits are the ones by Hiro Seiko or Square. This is a luxury upgrade but one that can help reduce weight

Weight Saving : Rear bumper holder lower and upper


You do not need these, its 13g for the lower part and 12 g for the upper part. These you can remove instantly. As you can see I just assembled the rear of the car as below (I used the hardened TT01D part as I had it at hand.
The rear should be assembled like this.

Weight Saving : Front Bumper mount upper

Again this is 12g, and you can remove this. Not only is it heavy, it also gets in the way when moving the shocks etc.

I replaced it with the Tamiya 53682 Aluminium Bumper stopper which is only 7g so saves me 5grams of weight.

Tamiya has also release the 54814 Carbon Bumper support

This is even lighter, weighing in at 3.7g 


Whilst doing this I also added some front body posts (I used a pair from Tamiya 51242 TA05 B-Parts) as I prefer to have my shells mounted like this to stop the front folding under when at speed.
I just used a long 12mm screw to secure the posts to ensure it would withstand a large collision with barriers.

Here is the final result, much lighter and easier for me to get to the shock tops to change the postions if I want to.

Weight saving : Battery strap replacement

I also replaced my battery strap with a carbon one from the TA05 that I had in my spares box. Although you can go further and remove this all together and dremel a small slot either side of your TT02 battery compartment and use battery tape (info courtesy of Addicted 2 Blue):
Addicted2blues Battery tape solution, you can also remove the plastic battery posts.

Weight Saving : Electric placement

If you are able to use a shorty pack then there are some really interesting options.

As you can see above Addicted2Blue has used Tamiya RM01 aluminium servo mounts, these move the servo 3mm forward and this gives even more space for the electrics, along with moving the steering arm more forward to help get a straighter steering link.


Weight Saving : Overall
The car with electrics runs at 1360g more than fine for club races. The car is responsive and the left / right balance is great on the track.

 

Overall

As can be seen there are a lot of things that can be done to your TT02 to tweak its performance. Although the most important thing is to just get down to a club and have fun.


I have been racing my Race tuned TT02 in an outdoor series and the results have been good, I have it geared well for 17.5 on a large, low grip temporary outdoor track, and I have managed to fight at a better level than I thought, taking the win from a range of high spec carbon chassis cars.

I missed the BRCA clubmans in Stafford, but I will do a race report from another large event to see how it fairs.
Ready To race!

 

 

Orginal artikkel på engelsk: 

Tamiya TT02 guide, Mods, tuning and tips for club racing | The RC Racer

Help Support this Blog

If you appreciate the non profit work I have done, please feel free to tip me to help me to afford to develop more parts and work on more guides. You can make a safe Tip by clicking this link https://www.buymeacoffee.com/TheRcRacer

 



Print artikkel Skriv ut artikkelen